Sponsrad av Fridh Advokatbyrå
EU:s flykting- och gränspolitik
Allmänt om migration, statistik
Klipp från media
Länk till information från myndigheter och organisationer
Tiotusentals övertidstimmar under flyktingströmmen
Migrationsverkets övertidstimmar har skjutit i höjden när flyktingströmmen från Ukraina var som störst.
Det handlar om drygt 31 000 övertidstimmar i mars och april i år.
"Vi är inte bemannade för att hantera så här snabba svängningar och då får vi laga efter läge och då handlar det bland annat om det här att en del övertidstimmar kommer till", säger HR-direktör Lena Sköld Hultberg.
Hela inslaget (Extern länk)
Migrationsverket - De står för den första hjälpen till flyktingarna
Nedskärningarna har gjort det svårt för Migrationsverket att ta emot flyktingarna från Ukraina. Utanför servicecentret i Sundbyberg blev trycket enormt och köerna långa. De anställda har slitit hårt och tvingats till många övertidstimmar för att hinna hjälpa alla.
En avlång glasvägg delar Migrationsverkets servicecenter i Sundbyberg i två delar. På den ena sidan, som vetter ut mot gatan, sitter hundratals människor och väntar på hjälp.
En del av dem har varit i Sverige under längre tid och behöver hjälp med frågor om boende eller ersättning. Andra har precis flytt från krigets Ukraina. Både blickar och kläder vittnar om vad de varit med om under de senaste dagarna.
De första dagarna höll Yasemin Camlibel, handläggare på servicecentret, noggrann koll på den långa kön av flyktingar från Ukraina som bildades utanför kontoret och följde vad som hände där. Men det dröjde inte länge innan hon bestämde sig för att sluta med det.
- Det blev bara stressigt att sitta och följa kön. Det är ingenting som jag eller någon annan här kan påverka, vi försöker bara att göra vårt bästa. Nu trycker jag bara fram nästa person och fokuserar på den.
Ljudnivån är hög. Det talas flera olika språk. Många har satt sig ned i väntan på att kösystemet ska visa deras nummer. Men platserna räcker inte till alla och några förblir stående. En del har köat i timmar. I ett av väntrummets hörn har ett lekrum gjorts i ordning. En grupp föräldrar håller koll medan barnen roar sig och får en paus från verkligheten.
På den andra sidan glasväggen finns ett trettiotal receptionsluckor. Samtliga är bemannade. Med jämna mellanrum öppnas de avskiljande dörrarna för att släppa in den som står på tur. I samma stund väller ljudet från väntsalen in en kort stund innan dörren åter går igen.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Personal på Migrationsverket larmar om extrem arbetsbelastning
Tusentals människor på flykt från krigets Ukraina kommer till Sverige varje dag. Migrationsverkets personal larmar nu om en mycket pressad arbetsmiljö och oro för att inte klara uppdraget om det inte sker drastiska förändringar. En anställd på ett av Migrationsverkets större kontor säger till SVT att det är omöjligt för personalen att få återhämtning.
Åren efter flyktingvågen 2015 gjordes en snabb och omfattande neddragning av Migrationsverkets verksamhet. De senaste veckorna har köerna ringlat långa vid myndighetens mottagningscenter i Stockholm och Malmö, och även i mindre städer är det kö från tidigt på morgonen. Flyktingvågen från Ukraina gör att Migrationsverket åter måste expandera snabbt. Myndigheten har redan flaggat för att man inte kommer att klara av att hantera flyktingvågen på egen hand och flera anställda som SVT har pratat med larmar om att personalen inte orkar med.
- Personalen kan inte fortsätta jobba så hårt som de har gjort de senaste veckorna, det är inte hållbart, säger Anna Ahnlund, sektionsordförande för fackförbundet ST inom Migrationsverket i region Syd.
Psykiskt påfrestande arbete
(...)
Hela inslaget (Extern länk)
SvT Västernorrland 22-03-16: Migrationsverket i Kramfors måste börja om från noll: "All personal är uppsagd utom jag" (Extern länk)
SvT Norrbotten 22-03-16: Migrationsverket i Boden larmar: "Vi har brist på mänskliga resurser" (Extern länk)
"Vi är underdimensionerade för det som händer nu"
Efter år av neddragningar står Migrationsverket inför en extrem uppväxling. - Det vi står inför har vi aldrig sett tidigare, säger generaldirektör Mikael Ribbenvik.
Den senaste veckan har köerna ringlat långa utanför flera av Migrationsverkets anläggningar när flyktingar från Ukraina velat registrera sig. De långa väntetiderna har orsakat kritik.
- Jag förstår att det kan vara frustrerande och jobbigt att stå i köerna, men de som kritiserar Migrationsverket för att det inte går fortare vet inte hur verkligheten ser ut, säger Mikael Ribbenvik.
Enligt generaldirektören är verkligheten den att Migrationsverket sedan 2017 gjort extrema personalneddragningar. Antalet anställda har minskat från 9 000 till 4 000, budgeten minskats med 40 miljarder per år.
- För en vecka sedan hade vi kapacitet att ta emot 27 asylansökningar om dagen. I dag gör vi varje dag omkring 1 500 registreringar. Vi växlar upp i extrem fart, säger han.
Det som nu händer är att avdelningarna som jobbar med registrering får hjälp av andra avdelningar på myndigheten, ny personal rekryteras löpande, man lånar personal från andra myndigheter, många jobbar väldigt mycket...
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Anställda vittnar om tystnadskultur
Det råder en tystnadskultur på Migrationsverket, anser 63 procent av de ST-medlemmar som svarat på en enkät som ST-avdelningen genomfört. "Jag visste att det fanns sådana uppfattningar, men jag är förskräckt över de höga siffrorna", säger avdelningens ordförande Sanna Norblad.
ST inom Migrationsverket har skickat ut en enkät till samtliga ST-medlemmar inom myndigheten. 700 personer har svarat, vilket innebär en svarsfrekvens på 29 procent.
- Det är en relativt låg svarsfrekvens, men det blir ändå många personer som upplever en tystnadskultur, konstaterar Sanna Norblad.
Hälften av dem som svarat på enkäten uppger att de upplever att det finns en tystnadskultur inte bara på myndigheten utan även på sin egen enhet. Drygt 40 procent svarade att ett skäl till att de upplever att det är svårt att framföra kritiska synpunkter eller ta upp problem på enheten är att de oroar sig för negativa konsekvenser i relation till arbetsgivaren. 29 procent av dem som svarade uppgav att de någon gång har blivit utsatta för repressalier efter att ha framfört kritik om verksamheten.
- Det är många medlemmar som hör av sig om dessa frågor, så jag har haft en bild av att det är svårt att framföra kritik. Men att det skulle vara så höga siffror var jag inte beredd på. Det är jätteallvarligt, säger Sanna Norblad.
Hon är för tillfället även inkopplad i ett antal enskilda ärenden där det enligt henne har förekommit någon typ av bestraffning eller repressalier av medarbetare.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Källor: Informationen på denna sida är hämtad från följande källor (externa länkar): EU (kommissionen, ministerrådet, parlamentet och domstolen), Europarådet (mr-kommissionären, domstolen, kommittén mot tortyr), FN:s flyktingkommissariat UNHCR, FN:s kommitté mot tortyr m.fl. FN-organ, Sveriges Radio, SvT, andra svenska media via Nyhetsfilter och pressmeddelanden via Newsdesk, utländska media till exempel via Are You Syrious och Rights in Exile, internationella organisationer som Amnesty International, Human Rights Watch, ECRE, Statewatch och Picum, organisationer i Sverige som Rädda Barnen, Asylrättscentrum, Svenska Amnesty, FARR och #vistårinteut samt myndigheter och politiska organ som Migrationsverket, Sveriges domstolar, JO, Justitiedepartementet m.fl. departement och Sveriges Riksdag.
Bevakning: Hjalte Lagercrantz och Sanna Vestin. Sammanställning: Sanna Vestin. Asylnytt är ett ideellt projekt. Sponsring avser prenumerationsavgifter. Tips emottages tacksamt.