Arbeta tillsammans - Sanna Vestin
Innehåll verkstad

 

Drömjobbet


Förr stod Magnus hela dagarna och bockade plåt: lyfta, vända, trycka, bända...

Tänk att istället få glida omkring på en truck och småprata med alla däruppifrån. Inga tunga lyft eller vassa plåtkanter, bara vippa på spaken och lätta på gasen...

När truckkörning skulle införas på kvällsskiftet så fick Magnus äntligen chans på drömjobbet.

Första veckan blev precis som den skulle. Magnus hade snart räknat ut hur han varannan timme skulle ta paus och sen åka hela verkstan runt i en bestämd slinga. Vid plåtbockningen njöt han av att inte stå därnere längre.

- Jaså, där glider du omkring och jäser! ropade Bengan.

- Jäser var ordet! svarade Magnus, och han satt kvar där en lång stund med fötterna på ratten.

Han sa likadant till alla som undrade hur jobbet var.

- Fritt och bra. Och man sliter inte livet ur sig precis.

Första veckan ropade folk och visade när de ville ha lyft. Men redan tredje veckan trodde de tydligen att Magnus hade blivit tankeläsare. Han försökte lista ut vad som behövdes. Men ju mer han lärde sig desto mer fick han köra. Så småningom var det riktigt stressigt. Fikat hann han inte alltid med.

Eftersom det inte fanns truckförare på kvällstid förut, så var alla vana att försöka få allt framkört inom räckhåll, före kvällen. Allt eftersom var och en vande sig av med det så växte jobbet sakta. Magnus trodde ändå att hans drömjobb egentligen var som den där sköna första veckan. Om han bara kunde planera och sikta lite bättre, köra mindre i tomme, alltid ha två pallar på klorna.

Nu på femte veckan frågar basen hur det går. Magnus, som är rädd om jobbet, försäkrar att det är lugnt. Då ber basen honom att köra pallarna från kontrollen direkt till utlastningen istället för att lämna dem i slussen.

- Är du bussig och gör det så blir morgonskiftet lite lindrigare.

Fyrakaffet hoppar Magnus över den kvällen, för han har minst fem lass till utlastningen kvar. Han ska ta extra lång matrast vid sex istället. Men jämt är det nån som vinkar, och klockan är nästan sju när han sätter sig. De andra har ätit klart. Då kommer Bengan och påstår att han har väntat sedan kvart över fyra.

- Även om du inte vill slita ut dig behöver du väl inte sitta och käka en hel jävla timme?

När Magnus har lyft undan åt Bengan så bär det iväg till stansningen med två pallar plåt. Den övre pallen skymmer sikten och en sopvagn som står i gången välter med ett jättebrak. En halv kubikmeter blött skräp brer ut sig inför minst tio glada åskådare.

Där går en kvart till med skyffel fast flera hjälper till.

Magnus är bara inne på andra varvet och det har hunnit samla sig en hel del. När han kommer till kontrollen så kör han inte det färdiga godset till utlastningen utan ställer det i slussen som vanligt. På det viset hinner han ett tredje varv utan paus. Men ju mer bråttom han har, desto fumligare och ryckigare blir körningen. När skiftet är slut klockan tio står det fortfarande sex lass i slussen. Då dröjer han sig kvar sist bakom kön till stämpelklockan.

Ett par nattarbetare är de enda som ser Magnus köra sex vändor mellan slussen och utlastningen.

Trekvart försenad står han äntligen med stämpelkortet i hand och funderar. Ska han fylla i rutan för övertid. Nej, ingen har bett honom jobba över och det ska inte upprepas. Förresten var det hans eget fel att han körde på sopvagnen.

I morgon kommer allt att flyta mycket bättre.


Texten tidigare publicerad i METALLARBETAREN 8/91

Home    Innehåll verkstad