fåglar flyger

ASYLNYTT

Aktuellt nyhetsbrev

Fridh advokatbyrå

Sponsrad av Fridh Advokatbyrå

ARKIV:

Nya regler och lagförslag

Flyktinggrupper, landpraxis

Gränser: passage och hinder

Mottagande av asylsökande

Asylutredning och procedur

Skäl för och emot tillstånd

Tvång, hot och deportationer

Papperslösa, gömda, utvisade

Stöd och solidaritet

EU:s flykting- och gränspolitik

Allmänt om migration, statistik

Integration och uppföljning

Debatt och partipolitik

Kultur, personer, diverse

Flyktinggruppernas Riksråd, FARR

menybox Asylnytt startsida Praxisnotiser Kalender FARR:s hemsida

Asylnytt - Arkiv

EU:s flykting- och gränspolitik

Schengenregelverket

Information från myndigheter och organisationer

Länk till pressklipp


Arkiveringsdatum 211231:

Europeiska unionens råd 21-12-09:

Kroatien har uppfyllt villkoren för en fullständig tillämpning av Schengenregelverket till sidans topp

Rådet fastställer att Kroatien har uppfyllt de nödvändiga villkoren för tillämpning av samtliga delar av Schengenregelverket. Denna kontroll av att Kroatien har uppfyllt de nödvändiga villkoren för tillämpning av samtliga delar av Schengenregelverket är en förutsättning för att rådet ska kunna fatta ett beslut som gör det möjligt att avskaffa kontroller vid de inre gränserna.

Kroatien har sedan sin EU-anslutning tillämpat alla bestämmelser i Schengenregelverket utom bestämmelserna om avskaffande av kontroller vid de inre gränserna. I enlighet med EU-anslutningsakten för Kroatien kan dessa kontroller inte avskaffas förrän rådet har fattat beslut om detta, efter att man i enlighet med Schengenutvärderingsförfarandena har kontrollerat att Kroatien uppfyller villkoren.

Schengenutvärderingen av Kroatien genomfördes mellan 2016 och 2020. I oktober 2019 förklarade kommissionen att Kroatien hade vidtagit de åtgärder som behövdes för att säkerställa att de nödvändiga villkoren för en fullständig tillämpning av Schengenregelverket uppfyllts. Kommissionen avslutade den sista handlingsplanen för de utvärderade områdena i februari 2021.

Syftet med rådets slutsatser är att rådet formellt ska fastställa att Kroatien har uppfyllt de nödvändiga villkoren. Godkännandet av dessa slutsatser påverkar inte antagandet av rådets beslut om en fullständig tillämpning av Schengenregelverket.

Läs mer och hämta rådets slutsatser (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

EU-kommissionen / Statewatch 21-12-13:

Draft border proposals: "drones, motion sensors, mobile units to prevent crossings" till sidans topp

Proposal for a REGULATION OF THE EUROPEAN PARLIAMENT AND OF THE COUNCIL amending Regulation (EU) 2016/399 as regards the response to threats to the area without controls at internal borders: "SENSITIVE UNTIL ADOPTION"

The European Commission is to propose amendments to EU border rules that would:

+ introduce a new mechanism for introducing temporary travel restrictions to be applied at all external Schengen borders (a reaction to the uneven implementation of rules introduced at the start of the COVID-19 pandemic);

+ in response to the "instrumentalisation of migrants" by non-EU states (think: Belarus), allow member states to limit the number of border crossing points and their opening hours, ensure that "A person who has attempted to cross or crossed a border illegally and who has no right to stay on the territory of the Member State concerned [is] prevented from entering the territory of a Member State," and increasing external border surveillance, including through "modern technologies including drones and motion sensors, as well as mobile units to prevent unauthorised border crossings into the Union";

+ change the procedures for reintroducing internal border controls between Schengen states;

+ give EU blessing to more stringent surveillance measures at internal borders, to try to prevent the reintroduction of border controls themselves; and

+ make it simpler to conduct the summary return of irregular migrants from one member state to another.

Läs mer och hämta det läckta dokumentet (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

EU-kommissionen 21-12-14:

Schengen: New rules to make the area without internal border controls more resilient till sidans topp

Today, the Commission is proposing updated rules to reinforce the governance of the Schengen area. The targeted changes will bring greater EU coordination and better equip Member States to deal with emerging challenges when managing both the EU's common external border and internal borders within the Schengen area. The update seeks to ensure that reintroducing internal border controls remains a measure of last resort. The new rules also introduce common tools to manage the external borders more efficiently in case of a public health crisis, building on the lessons learnt from the COVID-19 pandemic. The instrumentalisation of migrants is also addressed in the update to the Schengen rules, as well as through a parallel proposal for measures Member States can take in the fields of asylum and return in such a situation.

(...)

Coordinated response to shared threats

The proposal to amend the Schengen Borders Code seeks to draw the lessons of the COVID-19 pandemic and ensure strong coordination mechanisms are in place to deal with health threats. The updated rules will allow the Council to quickly adopt binding rules setting out temporary travel restrictions at the external borders in case of a threat to public health. Exemptions will be provided, including for essential travellers as well as Union citizens and residents. This will ensure that the travel restrictions are applied uniformly, building on the experience of recent years.

(...)

Hela pressmeddelandet (Extern länk)

Proposal for a Regulation amending the rules governing the movement of persons across borders, COM/2021/891 final (Extern länk)

Proposal for a regulation addressing situations of instrumentalisation in the field of migration and asylum, COM/2021/890 final (Extern länk)

Hämta faktablad (Extern länk)

Adapting Schengen to evolving challenges: Questions and Answers (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Statewatch 21-12-16:

Borders proposals: the only attack taking place is the attack on peoples' rights till sidans topp

In response to the arrival of thousands of people at the EU's borders with Belarus, the European Commission has published a raft of new proposals that would weaken asylum rights and strengthen border surveillance and controls. Described as "temporary" on 1 December, proposals published this week would allow their enactment whenever the Council deems migrants are being "instrumentalised" to "attack" the European Union.

The first set of new proposals came on 1 December, and were described by the Commission as "temporary legal and practical measures to address the emergency situation at the EU's external border with Belarus."

The measures would apply to Latvia, Lithuania and Poland and have been critically analysed by the European Council on Refugees and Exiles as having "an adverse effect on the right to asylum without adequately responding to the situation":

+ Extending the period in which asylum claims can be registered: ECRE note that "delaying registration makes it more difficult for applicants to prove their status," risking infringements of a variety of rights;

+ Extension of the "border procedure" for processing asylum claims: "the border procedure is also likely to happen in detention," and children and other vulnerable applicants are not excluded, again risking a variety of rights, state ECRE;

+ The proposals remove the suspensive effect of appeals against negative asylum decisions: effectively the 'deport first, appeal later' move introduced by the UK government in recent years, ECRE note that "Providing an applicant with an automatic right to remain on the territory during the period within which the right to an effective remedy must be exercised and then pending the outcome in case the right is exercised, constitutes the best guarantee of respect for the right and for the principle of non-refoulement";

(...)

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

ECRE 21-12-17:

Croatian Schengen accession approved amid mounting reports of violations till sidans topp

(...) Amid mounting evidence of human rights violations and confusion over the first report of the Independent Border Monitoring Mechanism, the European Council has approved Croatia's accession to Schengen.

In their latest report under the Protecting Rights At Borders (PRAB) initiative, ECRE member the Danish Refugee Council (DRC) and six civil society organisations have published a report uncovering the pushbacks of more than 6,000 people between July and November 2021. The vast majority of the cases took place in the Balkan region, with almost five thousand in Croatia alone.

According to the report: "Overall, Afghan nationals are the largest population reporting pushbacks. 10 percent of all pushback incidents involve children". The report notes: "Testimonies document unlawful, yet seemingly tolerated and ongoing, pushbacks involving physical abuse, harassment, extortion, destruction of property, theft and denial of access to seeking asylum. But it is not only theft of people's belongings, it's also a loss of EU's basic value of human dignity and respect for people's fundamental rights".

According to the European Border and Coast Guard Agency, Frontex, 48,500 people crossed borders irregularly in the Balkan region during the first 10 months of 2021. In October, 9,000 people entered the EU irregularly through the Balkans. Reportedly, the routes by which people are seeking entry to Europe are changing, due to stepping up controls at the Greek-North Macedonian border and a barbed wire fence established on the border of North Macedonia and Serbia.

(...)

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 210616:

EU-kommissionen 21-06-02:

Towards a stronger and more resilient Schengen area till sidans topp

The new Strategy on the Schengen area will make the EU's free travel space stronger and more resilient. While the foundations of the Schengen area have proven solid, improvements are necessary to make sure Europeans can continue reaping the benefits of unfettered movement in the future.

The Strategy aims to:

+ Ensure effective management of the EU's external borders

+ Strengthen internal measures on police cooperation, security and migration management

+ Improve Schengen preparedness and governance

+ Complete the enlargement of the Schengen area

+ A revised evaluation mechanism for enhanced trust

The Schengen Evaluation and Monitoring Mechanism is a peer-to-peer review mechanism aimed at verifying that Member States correctly implement the Schengen rules, based on evaluations by teams of trained experts from the Commission and the Member States. If the experts identify deficiencies, the evaluated Member State will receive recommendations and will have to report back on the actions taken to remedy these deficiencies.

While the mechanism has led to substantial improvements, the evaluation process remains too slow, with limited pressure put on the follow up given to recommendations. To address these shortcomings and foster common trust in the implementation of the Schengen rules, the mechanism will be revised.

+ Significantly accelerate the evaluation process, helping to identify and address shortcomings quickly

+ Foster political dialogue on the results of evaluations and adequate follow up in case of deficiencies

+ Strengthen the evaluation of the respect for fundamental rights

Läs artikeln i dess helhet med diagram, samt länkar till annex, "impact assessment" mm (Extern länk)

Läs längre pressmeddelande (Extern länk)

Hämta Strategidokumentet, COM(2021) 277 final på svenska (Extern länk)

Förslag till RÅDETS FÖRORDNING om inrättande och användning av en utvärderings- och övervakningsmekanism för att kontrollera tillämpningen av Schengenregelverket (Extern länk)

Justitiedepartementet 21-07-09: Faktapromemoria med sammanfattning och regeringens ståndpunkt om strategin (Extern länk)

Justitiedepartementet 21-07-12: Faktapromemoria med sammanfattning och regeringens ståndpunkt om förslaget till förordning (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 201207:

ECRE 20-12-04:

Assessments of the Schengen Evaluation and Monitoring Mechanism (SEMM) till sidans topp

The European Commission convened its first Schengen Forum on Monday, which brought together Members of the European Parliament and Home Affairs Ministers. Ahead of the meeting, the European Commission published its assessment of the Schengen Evaluation and Monitoring Mechanism which is verifying how countries implement the Schengen acquis via a peer-review system.

The EC's report finds that the most prominent deficiencies and areas for improvement in Member States' implementation of Schengen are: Incomplete or non-conform transposition, implementation and application of pertinent Schengen acquis; insufficient number of staff and inadequate qualification and/or training; diverging and inconsistent national practices due to incoherent implementation of the Schengen acquis; fragmented administrative structures with insufficient coordination and integration of the different authorities; and practical, technological and regulatory barriers to cooperation within the Schengen area.

In view of the functioning of the SEMM itself, the report recommends that the timelines for the development of the evaluation report and related recommendations is significantly shortened, especially when serious deficiencies in implementing the Schengen acquis are found. Among other issues, the report calls for the development of new trainings in the area of visa policy; more strategic use of unannounced evaluations and thematic evaluations; improved synergies and cooperation with EU agencies and national quality control mechanisms; particular attention for fundamental rights in assessing implementation of the Schengen acquis and the adoption of an annual report on SEMM findings to facilitate political discussion.

(...)

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 191214:

ECRE 19-11-29:

ECRE policy note: Schengen - A club where fundamental rights (do not) matter? till sidans topp

The ECRE Policy Note Schengen - A club where fundamental rights (do not) matter? - assesses how fundamental rights compliance at the EU's external border is addressed by the Schengen framework, with the current debate on Croatia's readiness to join as example. The Policy Note further offers ECRE's recommendations on ensuring compliance with European and international legal obligations at the EU's borders.

The refusal of entry or push backs to neighbouring countries without access to claim asylum in violation of EU and international law is commonplace in Europe, both at the external and internal borders of the EU. In the case of Croatia, there is extensive evidence of violations at the border with Bosnia and Herzegovina, according to human rights organisations leaving EU complicit in violence and abuse against people seeking refuge and entry into Europe. By giving the green light for Croatia's accession to Schengen the European Commission suggests that a Member State can be in compliance with the Schengen Borders Code despite evidence in the public domain demonstrating systematic violations of rights perpetrated by government officials.

ECRE offers a set of key-recommendations to EU and its member states including: ensuring compliance with European and international legal obligations at the EU's borders, making Schengen accession conditional on upholding fundamental rights at the EU's external borders, in accordance with the Schengen Borders Code, revising and strengthening the Schengen Evaluation and Monitoring Mechanism, and guaranteeing that EU funding is promoting fundamental rights compliance and addressing risks of complicity in violations and unintended support for violations.

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 191025:

EU-kommissionen 19-10-23:

Kroatien är på väg mot Schengen till sidans topp

Kommissionen rapporterar idag att Kroatien uppfyller de nödvändiga villkoren för att få ansluta sig till Schengenområdet. Utifrån resultaten av den Schengenutvärdering som inleddes 2016 anser kommissionen att Kroatien har vidtagit alla åtgärder för att uppfylla de nödvändiga villkoren för en fullständig tillämpning av Schengenområdets bestämmelser och standarder. Kroatien måste dock fortsätta arbetet med att genomföra de pågående åtgärderna, särskilt när det gäller förvaltningen av de yttre gränserna. Kommissionen bekräftar också att Kroatien fortfarande uppfyller de åtaganden som är kopplade till Schengenbestämmelserna och som landet åtog sig i samband med anslutningsförhandlingarna.

(...)

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190912:

EU-parlamentet 19-08- 24:

MEPs ready for negotiations on temporary checks at national borders till sidans topp

Temporary border controls should be initially limited to two months instead of six

Maximum extension possible should be one year instead of two

Civil Liberties MEPs agreed to start negotiations with EU ministers to revise time limits and conditions for passport controls within the Schengen area.

The Schengen Borders Code, currently under revision, allows member states to carry out temporary passport or identity card controls at internal borders within the Schengen area, in the event of a serious threat to public order or to internal security.

Parliament and Council negotiators started the talks on the revision of the rules earlier this year, but decided to suspend the negotiations after it became evident that a compromise was not feasible. In a vote on Tuesday, Civil Liberties Committee MEPs gave a green light, by 43 votes in favour, 12 against and 11 abstentions, to resuming the talks and endorsed the composition of the Parliament's negotiating team. Before the negotiations can start, Plenary will need to give its support to the talks.

Civil Liberties MEPs confirmed that they want to reduce the initial period for border controls from six months (as is currently the case) to two months, and to limit any extension to a maximum period of one year, rather than the current maximum limit of two years. More information about the Parliament's position can be found here.

Background

Austria, Germany, Denmark, Sweden and Norway currently have internal border checks in place due to the exceptional circumstances resulting from the migratory crisis that started in 2015. In addition, France has internal border checks in place because of a persistent terrorist threat.

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190415:

EU-parlamentet 19-04-04:

Schengen: kammaren slår fast sin position om tillfälliga inre gränskontroller till sidans topp

Europaparlamentet vill se nya tidsgränser och villkor för tillfälliga inre gränskontroller i Schengenområdet.

Den så kallade kodexen om Schengengränserna, för närvarande under översyn, tillåter EU-länderna att införa tillfälliga gränskontroller inom Schengenområdet i samband med allvarliga hot mot den allmänna ordningen eller den inre säkerheten.

Parlamentets och rådets förhandlare inledde samtal om en översyn av reglerna tidigare i år, men valde att avbryta diskussionerna efter att det framkommit att en kompromiss för tillfället inte var möjlig.

På torsdagen slog kammaren i en omröstning fast sin position om den planerade regeluppdateringen, för att avsluta den första behandlingen av ärendet utan någon överenskommelse med rådet. Ledamöterna vill att:

Den inledande gränskontrollperioden bör få vara i högst två månader, jämfört med dagens sex, och att

Den maximala tidsgränsen för kontrollerna bör begränsas till ett år i stället för dagens två.

Nya skyddsåtgärder om gränskontrollerna förlängs

Om eventuella tillfälliga gränskontroller skulle förlängas bortom de inledande två månaderna bör Schengenländerna tillhandahålla en detaljerad riskbedömning för att motivera det, skriver kammaren. Ytterligare förlängningar bortom sex månader bör också kräva ett godkännande från EU-ländernas regeringar i rådet och att EU-kommissionen klargör att den aktuella förlängningen uppfyller alla rättsliga krav, enligt texten.

Ledamöterna vill att EU-ländernas regeringar håller Europaparlamentet mer underrättat och involverat i hela processen.

Citat

(...)

Läs mer (Extern länk)

Reuters 19-04-07: Austria extends duration of border checks for Hungary and Slovenia - APA (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190326:

Asylnytt 19-03-00:

EU-domstolen: Återvändandedirektivet tillämpas oavsett inre gränskontroll till sidans topp

Målet gäller en person som greps i Frankrike efter att illegalt ha passerat gränsen mellan Spanien och Frankrike under en period då Frankrike tillfälligt hade stängt sina gränser. Frågan var om Frankrike måste tillämpa reglerna i återvändadedirektivet som för en person som grips inom territoriet i normala fall, eller om de kan förfara som om personen blivit gripen vid en yttre gräns. En domstol i Frankrike har bett EU-domstolen om ett förhandsavgörande. Förslaget från EU-domstolens generaladvokat var som refererades i Asylnytt 18-10-18 att Frankrike måste tillämpa återvändandedirektivet. EU-domstolen har nu kommit till samma slutsats. Yttre gränser och inre gränser är två olika saker som behandlas inom olika kapitel i unionskodexen om Schengengränserna. Det ändras inte av att en stat tillfälligt har infört inre gränskontroll enligt EU-domstolen. Den som grips i närheten av en inre gräns utan rätt att befinna sig i området ska alltså behandlas i enlighet med återvändandedirektivet. Personen kan inte "avlägsnas snabbt eller enkelt från Schengenområdet genom att omedelbart tas till en yttre gräns".

Pressmeddelande på engelska (Extern länk till pdf-fil)

Domen i sin helhet på svenska (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 181231:

Asylnytt 18-12-31:

Schengenreglerna förbjuder transportöransvar vid inre gräns enligt EU-domstolen till sidans topp

Två företag som transporterar personer i linjetrafik inom Eruopa ålades av tyska myndigheter att kontrollera passagerarnas handlingar och inte tillåta inresa till Tyskland från Belgien eller Nederländerna för personer som saknar pass och tillstånd för vistelse i Tyskland. Dessa krav är förankrade i tysk lag. Företagen hotades av vite men överklagade med motivering att Tysklands regler inte stämmer med EU-rätten. En tysk domstol bad EU-domstolen om förhandsavgörande. Motsvarande regler om resenärers skyldghet att ha pass och visum och transportörers ansvar att kontrollera detta finns i EU:s gränskodex men gäller endast EU-områdets yttre gränser. För gränserna inom unionen gäller tvärtom att "De inre gränserna får passeras överallt utan att någon in- och utresekontroll genomförs, oavsett personens nationalitet." (ur artikel 20 i förordning nr 562/2006). Eftersom det är just gränspassagen som utlöser de kontrollerna som Tyskland kräver, anser EU-domstolen att de har samma verkan som in- och utresekontroller. Dessa regler är alltså inte tillåtna.

Domen i de förenade målen C-412/17 och C-474/17, på svenska (Extern länk)

Välj språk och hämta domen (Extern länk)

Pressmeddelande (Extern länk till pdf-fil)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 181218:

EU-kommissionen 18-12-04:

What do Europeans think of the Schengen Area? Results of the Eurobarometer till sidans topp

The Special Eurobarometer survey was commissioned by the Directorate-General for Migration and Home Affairs to assess the awareness, attitudes and opinions of Europeans regarding the Schengen Area. The free movement of persons is a fundamental right guaranteed by the EU to its citizens. It entitles every EU citizen to travel, work and live in any EU country without special formalities. The creation of the Schengen Area embodies concretely this freedom by enabling all persons to cross internal borders (meaning borders between countries of the Schengen Area) without being subjected to border checks. The Schengen Area therefore guarantees unrestricted travel within a territory of 26 countries, home to more than 400 million citizens.

The survey was carried out in the 28 EU Member States between 23 June and 6 July 2018. Nearly 30,000 EU citizens from different social and demographic categories were interviewed face to face at home in their native language to get their views on the Schengen area. To this purpose, the questions focused on:

General awareness of the Schengen area;

Travel patterns inside and outside the Schengen area;

Perceptions of the Schengen area;

Awareness of and experience with temporary reintroduced internal border control;

Awareness of and support for EU external border control initiatives.

Overall, the results show that most EU citizens are aware of the Schengen Area and are appreciative of the advantages it brings: around two thirds agree that the Schengen Area is one of the main achievements of the EU. There is also a strong consensus that the Schengen Area is good for business in EU countries (75% of respondents). The European Border and Coast Guard Agency (Frontex) is the EU's most known initiative to protect the external borders: 50% of the respondents that were familiar with such EU initiatives had heard of it.

(...)

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 181204:

EU-parlamentet 18-11-29:

Schengen: nya regler för tillfälliga gränskontroller till sidans topp

Tillfälliga inre gränskontroller i Schengenområdet bör begränsas till högst ett år, i stället för dagens två. Det slog Europaparlamentet fast på torsdagen.

Den så kallade kodexen om Schengengränserna, för närvarande under översyn, tillåter EU-länderna att införa tillfälliga gränskontroller inom Schengenområdet i samband med allvarliga hot mot den allmänna ordningen eller den inre säkerheten.

Det som kammaren röstade om på torsdagen var Europaparlamentets mandat för att få börja förhandla med EU-ländernas regeringar i rådet om ett nytt regelverk. Det man siktar på att komma överens om är vilka tidsfrister som ska gälla i framtiden för den inledande gränskontrollperioden, den maximala tidsgränsen för kontrollerna och vilka garantier som ska krävas för eventuella förlängningar.

Ledamöterna slog fast att:

Den inledande gränskontrollperioden bör få vara i högst två månader, jämfört med dagens sex, och

Den maximala tidsgränsen för kontrollerna bör begränsas till ett år i stället för dagens två.

Europaparlamentet understryker också att eftersom den fria rörligheten inom Schengenområdet begränsas av de tillfälliga gränskontrollerna, så bör kontroller enbart tillämpas som en sista åtgärd under exceptionella omständigheter.

Sverige är ett av fem Schengenländer som sedan 2015 infört gränskontroller på grund av den stora flykting- och migrationskrisen (de övriga är Österrike, Tyskland, Danmark och Norge). Frankrike tillämpar också kontroller på grund av ett överhängande terrorhot.

Fler skyddsåtgärder om gränskontrollerna förlängs

Om eventuella tillfälliga gränskontroller skulle förlängas bortom de inledande två månaderna bör Schengenländerna tillhandahålla en detaljerad riskbedömning för att motivera det, skriver kammaren.

(...)

Läs mer (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Källor: Informationen på denna sida är hämtad från följande källor (externa länkar): EU (kommissionen, ministerrådet, parlamentet och domstolen), Europarådet (mr-kommissionären, domstolen, kommittén mot tortyr), FN:s flyktingkommissariat UNHCR, FN:s kommitté mot tortyr m.fl. FN-organ, Sveriges Radio, SvT, andra svenska media via Nyhetsfilter och pressmeddelanden via Newsdesk, utländska media till exempel via Are You Syrious och Rights in Exile, internationella organisationer som Amnesty International, Human Rights Watch, ECRE, Statewatch och Picum, organisationer i Sverige som Rädda Barnen, Asylrättscentrum, Svenska Amnesty, FARR och #vistårinteut samt myndigheter och politiska organ som Migrationsverket, Sveriges domstolar, JO, Justitiedepartementet m.fl. departement och Sveriges Riksdag.

Bevakning: Hjalte Lagercrantz och Sanna Vestin. Sammanställning: Sanna Vestin. Asylnytt är ett ideellt projekt. Sponsring avser prenumerationsavgifter. Tips emottages tacksamt.