Sponsrad av Fridh Advokatbyrå
EU:s flykting- och gränspolitik
Allmänt om migration, statistik
Klipp från media
Länk till information från myndigheter och organisationer
Öppet brev: Låt flyktingar få komma till EU
I ett öppet brev till EU-kommissionären Ylva Johansson, med ansvar för migrationsfrågor, undrar gymnasieeleven Oliva hur kommissionären skulle känna sig om hon som flykting inte skulle släppas in och få skydd i ett annat land.
Hej Ylva Johansson.
Mitt namn är Olivia, jag är en tjej som lever i samma samhälle som du gör, ett samhälle där vissa frågor helt fallit bort från debattens dagordning och som jag skulle vilja påminna dig om.
Hur kan vi acceptera att EU, som vi är en del av, betalar Turkiet för att hålla bort krigsflyktingar som vill komma till oss. 2016 var det 700 miljoner kronor från enbart Sverige som gick till Turkiet. Detta är alltså våra skattepengar som går till att hålla människor borta som behöver vår hjälp från EU.
Vi säger att alla ska ha rätten att kunna söka asyl i ett land, men det kräver att du är i landet. Hur kan vi säga att alla har rätt till att söka asyl när vi hindrar dem från att komma hit?
Flykten från Sverige
Tänk ifall det var du Ylva som behövde fly från Sverige. Det var krig eller du blev klimatflykting när klimatet vi förstört slår tillbaka och du kunde inte stanna i ditt hemland och tvingades fly för ditt liv. Du tar dig över Sveriges gräns och söker skydd i ett annat land.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Erik de la Reguera: Britternas avtal med Rwanda visar på ett större problem
Europadomstolen för mänskliga rättigheter har tillfälligt stoppat Storbritanniens planer att skicka asylsökande till Rwanda. Men den brittiska regeringen ger sig inte.
Dramat visar på ett grundläggande problem med det system som Västeuropa byggt in sig i: territoriets enorma betydelse för asylrätten.
Har du försökt ansöka om asyl i ett land du inte befinner dig i? Förhoppningsvis är svaret nej.
För om du gjort det, vet du att det är närmast omöjligt att få asyl om du inte är på plats i det land som du vill ha skydd i.
Bara några tiotal tusen personer får varje år en plats i FN-organet UNHCR:s kvotflyktingprogram. En droppe i havet, jämfört med de omkring 100 miljoner människor som befinner sig på flykt.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Fler kommentarer i ämnet:
Håkan Boström i Göteborgs-Posten 22-06-15: Britterna visar vägen i asylpolitiken (Extern länk)
Wolfgang Hansson i Aftonbladet krönika 22-06-16: Ett asylsystem under uppluckring (Extern länk)
Abir Al-Sahlani: Fruktansvärt att Europa behandlar flyktingar olika
I maj besökte jag flyktingläger i Bosnien, där jag med egna ögon fick se hur polisen bryter mot lagar och begår brott mot flyktingar längs med balkanrutten. Flyktingar som vill söka sig till EU.
Det handlar om asylsökande - där kvinnor, spädbarn och barn med funktionshinder fallit offer för bosniska och kroatiska myndigheters vedervärdiga metoder för att förhindra människor från att ta sig över gränsen till fots. Detta väcker känslosamma minnen när jag som 15-åring ensam flydde undan Saddam Husseins blodiga krig för att söka skydd i Sverige.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Externalisation of asylum in Europe: Unpacking the UK-Rwanda Asylum Agreement
By Nikolas Feith Tan, senior researcher at the Danish Institute for Human Rights
The UK-Rwanda Asylum Partnership Agreement (APA) is the latest in a line of cooperative asylum arrangements that seek to shift asylum responsibility from destination states in the Global North to countries in the developing world. Such arrangements are generally for the purpose of deterring and deflecting protection seekers and, as such, the APA should be understood as a form of externalisation, an umbrella concept for the efforts of certain states to externalise certain basic functions (in this case asylum processing and protection) in the areas of border control and asylum.
It is important to locate the APA in its broader practice of related (but not identical) arrangements, which include US third country processing of intercepted asylum seekers at Guantanamo Bay, Australian-led attempts at third country processing and protection in Nauru and Papua New Guinea (PNG), the EU-Turkey Statement, Israel's 'voluntary departure' programmes involving the transfer of Eritrean and Sudanese asylum seekers to Rwanda and Uganda, and the short-lived US-Guatemala Asylum Cooperation Arrangement. Almost 20 years on, the APA also resonates with the UK's 'New Vision for Refugees', which included the processing of asylum seekers in transit states after arrival in the EU. And most recently, the UK would appear to have beaten Denmark to the line in announcing a transfer arrangement with Rwanda, a policy vision reflected in Danish legislation since June 2021.
Hela artikeln (Extern länk)
Se även:
Joint civil society statement on the Schengen borders code
The undersigned civil society organisations would like to express their concerns with regard to several aspects of the Commission's proposal amending the Schengen Borders Code.
Overall, the proposal embraces a very harmful narrative which assumes that people crossing borders irregularly are a threat to the EU and proposes to address it by increasing policing and curtailing safeguards. At the same time, the proposal fails to recognise the lack of regular pathways for asylum seekers, who are often forced to turn to irregular border crossings in order to seek international protection within the EU, and further complicates access to asylum. The measures put forward by the Commission would have a detrimental impact on the right to freedom of movement within the EU, the principle of non-discrimination, access to asylum and the harmonisation of procedures under EU law. Furthermore, the proposal would increase the use of monitoring and surveillance technologies, without any adequate safeguards.
Freedom of movement within the EU and violation of the principle of non-discrimination
Several provisions of the proposed amended Schengen Borders Code would encroach the right to freedom of movement within the EU (art. 3(2) TEU, art. 21 and 77 TFEU) by expanding the possibility to reintroduce internal border controls and facilitating the application of so-called "alternative measures" which in practice amount to discriminatory border controls. The discretionary nature of these border checks is very likely to disproportionately target racialised communities, and practically legitimise ethnic and racial profiling and expose people to institutional and police abuse.
(...)
Hela uttalandet (Extern länk)
Stå upp för asylrätten, Sverige!
Mårten Löfberg, Sara Jonsson, Asylrättscentrum
Nyligen riktades världens blickar mot gränsen mellan Polen och Belarus och den humanitära katastrof som alltjämt utspelar sig där. Även om medieljuset riktats åt annat håll och flera människor genom EU:s ansträngningar förmåtts att återvända till sina hemländer, så finns det fortfarande människor som väntar vid gränsen. Människor som blivit brickor i ett cyniskt politiskt spel
Rätten att söka asyl är ingen självklarhet. Asylrätten har förvisso gamla anor, men det var först efter den enorma förödelse och fördrivning som följde i andra världs?krigets spår som skyldigheten att låta människor söka asyl blev juridiskt bindande för stater. Genom FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna förklaras rätten att söka asyl vara en mänsklig rättighet, och flyktingkonventionen vidareutvecklar vem som har rätt till internationellt skydd som flykting och vad skyddet innebär.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Trots att världens intresse flyttat vidare finns många flyktingar kvar i Belarus, på gränsen till Polen. Anna Karin Sjöblom från Läkare Utan Gränser som nyligen var där ser bara alltför tydliga paralleller med hur EU stoppar flyktingar vid andra gränser.
Färden från Minsk mot Grodna vid den polska gränsen sker i en skåpbil på en spikrak motorväg. Det ser lite ut som E4:an norrut från Uppsala mot Gävle. Fast fler björkar. Himmeln är mjölkvit, slasket är grått. Vi äter en mikrad wrap på en bensinstation innan vi far vidare.
Jag och ett par kollegor är här för att försöka få en bild av de humanitära och medicinska behoven bland de flyktingar och migranter som är fast i Belarus och se vad Läkare Utan Gränser kan göra på plats.
Av flera anledningar en mycket knepig uppgift. Men det hindrar oss inte från att försöka.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Skyttedal: EU:s yttre gräns måste stärkas
För att bibehålla legitimiteten för den fria rörligheten krävs en stärkt kontroll av EU:s yttre gräns. Det skriver Sara Skyttedal (KD).
Den fria rörligheten inom EU, Schengensamarbetet, är ett av unionens fundament. Men det är samtidigt ett fundament som ställer stora krav på kontroll av vem som kommer in i Europa. I tider av en global pandemi, terrorism och stora migrationsströmmar är detta tydligare än någonsin förr. Som Europaparlamentets rapportör för uppdateringen av Schengens utvärderings- och övervakningsmekanism presenterar jag nu i veckan mina förslag på hur vi kan skärpa kontrollen och säkerställa att en unionsgemensam och fungerande yttre gräns inte bara blir teori, utan också handfast praktik.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Alice Bah Kuhnke (MP) i Svenska Dagbladet 22-01-19: "Skyttedals förslag skulle förvärra situationen" (Extern länk)
Sara Skyttedal i Svenska Dagbladet 22-01-22: "Fina ord skyddar inga gränser" (Extern länk)
EU solidarity with Poland on migration: a violent response to an imagined threat
Maurice Stierl, Lecturer in International Relations, University of Sheffield
Just in the month of November 2021, migrant boats have capsized in the central Mediterranean Sea, the Atlantic, the Aegean and the English Channel.
The official death toll at the external borders of the EU stands at over 1,600 so far this year, though acknowledged to be a massive underestimate. At the same time, people have frozen and starved to death at EU land borders to Belarus. Most of those who have lost their lives appear to have done so on EU territory.
People seeking safety and protection are dying within and all around Europe. While they are clearly at risk themselves, on precarious boats or in forests in the winter, they have been portrayed as a risk to Europe that needs defending against. The whipping up of defence narratives by connecting migration with security risks is not new, but has not lost any political potency.
In the case of the Poland-Belarus border, people on the move have been referred to as "weapons" and "hybrid threats". The EU defines hybrid threats as a mixture of tactics used to "exploit the vulnerabilities of the EU" while "remaining below the threshold of formal warfare".
According to Polish prime minister Mateusz Morawiecki, migrant crossings via Belarus are the greatest threat that the EU has faced in decades. Morawiecki says "we are dealing with a new type of war, a war in which migrants are weapons".
In response to this ostensible war, Poland has further militarised its border, carrying out mass "pushback" operations to force migrants back into Belarus, and creating a de facto rights-free zone. Doctors, non-governmental organisation workers and journalists are prohibited from entering, and as a result, we are learning of human rights violations largely through those subjected to them.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
The EU is the real villain in the Poland-Belarus migrant crisis
Raluca Bejan, Salim Nabi, Dalhousie University
In 2019, when we were doing research on the integration of refugees in Romania, the topic seemed irrelevant for Romanians and other eastern Europeans. During an interview we conducted, one member of Romanian parliament stated:
"We don't see them. We don't meet them on the street, they don't exist."
Two years later, and eastern European nations that aren't in the European Union - Serbia, Bosnia, Belarus and Turkey - are being accused of using migrants as pawns against the EU member states of Romania, Poland, Greece and Croatia.
Romania is in the news for becoming an entry hotspot for migrants on the Balkan route, the so-called "poor people's route to Europe," and for violently pushing asylum-seekers back to Serbia. Similar stories are unfolding in Croatia, with hundreds of illegal pushbacks at the border with Bosnia.
In Poland, police have used tear gas and water cannons to deter asylum-seekers from crossing the Belarusian-Polish border.
Similar to how Turkey opened its borders to EU member Greece in March 2020 to allow Syrian refugees to make their way to western Europe, Belarus has been using migrants as leverage against Europe. The Turks did so to force NATO, especially Europe, to back their position in the Syrian war following the 2020 conflict between Syrian government forces and Turkish-backed rebels in Idlib.
Now Belarus is diverting public attention away from its own human rights violations. Poland says Belarus has lured hundreds of Middle Eastern migrants to the country for the purpose of sending them across the Polish border to retaliate against economic sanctions imposed by the EU earlier this year.
Sharing responsibility in the EU is impossible
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Anna Dahlberg: Sverige borde backa upp Polen mot Belarus
Sverige och EU måste göra sitt yttersta för att försvara gränsen mot Belarus. Annars är det bara en tidsfråga innan hybridattackerna skalas upp och stora mängder migranter återigen tågar mot Tyskland och Sverige.
I slutet av februari förra året bussade Turkiet tusentals migranter mot gränsen mot Grekland. Planen från Turkiets auktoritäre president Erdogan var att återigen sätta press på EU genom att använda migranter som ett hybridvapen.
Den gången fungerade det inte. Grekland svarade med kompromisslöshet och tårgas, och krisen klingade snabbt av. Det blev ingen upprepning av 2015, då EU:s yttre gräns rämnade och över en miljon sökte asyl i Europa.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Sveriges Radio Ekot 21-11-09: SD vill hjälpa Polen stänga ute migranterna (Extern länk)
Nya Wermlands-Tidningen ledare 21-11-10: Håll gränsen mot Belarus (Extern länk)
Bohusläningen ledare 21-11-10: Karl af Geijerstam: EU får inte vika ner sig mot diktatorn Lukasjenko (Extern länk)
Abir Al-Sahlani i Nya Wermlands-Tidningen 21-11-13: Ylva Johansson måste hålla gränsen till Belarus (Extern länk)
Expressen ledare 21-11-16: Bygg murar för att stoppa Putin (Extern länk)
Jan Egeland chockad av hur Europa hanterar flyktingar
Europas hantering av flyktingsituationen i Polen och Belarus är chockerande, anser Jan Egeland generalsekreterare för norska organisationen NRC.
- Europa signalerar att det är acceptabelt att sätta in soldater mot migranter, säger han.
Hur många migranter som befinner sig i gränsområdet mellan Belarus och Polen och försöker ta sig in i EU är okänt. EU har nämnt 2?000 personer. Hjälporganisationer i området uppger att det rör sig om många fler.
Vissa har tagit sig över gränsen till EU-landet Polen medan andra befinner sig på den belarusiska sidan. Barn och vuxna har sovit utomhus i dagar och en kvinna rapporteras ha frusit ihjäl.
Polen har utlyst undantagstillstånd vid gränsen och skickat tusentals soldater för att hantera situationen som EU anklagar Belarus för att ligga bakom.
Signalerar oansvar
- Europa signalerar till världen att det delade ansvaret för att skydda människor på flykt från elände, det ansvaret deltar inte Europa i, säger Jan Egeland.
Han är just hemkommen till Norge från Iran - ett land som varje dag tar emot 5?000 afghanska flyktingar, det vill säga ungefär så många som just nu befinner sig vid den polsk-belarusiska gränsen.
- Det är chockerande att vi förväntar oss att Iran, Pakistan, Uganda och Libanon ska hålla sina gränser öppna för människor. Men i Europa pågår ett mästerskap i att bygga murar för att stoppa människor som flyr, säger han.
Egeland anser även att Belarus sätt att använda "sårbara migranter och asylsökanden" som schackpjäser i ett geopolitiskt maktspel är förkastligt.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Dagens Nyheter 21-11-11: Forskare: Tyskland och Sverige måste samarbeta för humana gränskontroller (Extern länk)
Alex Voronov i Katrineholms-Kuriren 21-11-13: EU följer manus som skrivits i Minsk och Moskva (Extern länk)
Att barn måste frysa ihjäl därför att en diktator använder människor som vapen...
Li Andersson
Att barn måste frysa ihjäl därför att en diktator använder människor som vapen och ett EU-land inte vill visa sig svagt är helt oacceptabelt och oförlåtligt
Ett barn frös ihjäl alldeles vid gränsen till ett EU-land. Ett barn som kunde ha räddats. Det var ett barn som kunde ha fått hjälp, ett barn som kunde ha erbjudits mat, värme och tak över huvudet.
I stället för rubriker och frågor om hur detta kan vara möjligt, om vad vi kunde ha gjort för att förhindra det, föreslås det att vi i Finland bygger ett stängsel längs vår gräns. För en gräns på 1 300 kilometer skulle det antagligen kosta lika mycket som många års satsningar på barns välmående och inlärning.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
"EU kan och bör ta emot flyktingarna"
Ett par tusen människor har fastnat vid gränsen mellan Polen och Belarus. EU har inte bara skyldighet utan också god kapacitet att ta om hand dessa människor, skriver Alice Bah Kuhnke (MP).
Småbarn i färgglada overaller lyser upp bland vuxna insvepta i mörka filtar och regnjackor. Det är kallt, blött och lerigt. Det är soldater, rakbladsvass taggtråd, improviserade lägerplatser och eldar som inte alls räcker till för att hålla värmen. Detta har varit verkligheten för de människor på flykt som fastnat vid den polsk-belarusiska gränsen i veckor. Efter uppgifter om att 13 personer dött i kylan, varav den yngsta en ettårig pojke, tömde belarusiska styrkor området på torsdagskvällen och bussade människorna som suttit fast vid gränsen till en lagerlokal i närheten.
Världen blundar för att situationen på gränsen mellan Polen och Belarus i första hand är en humanitär kris som handlar om människor. Människor som flytt för att det inte fanns några bättre alternativ. Människor som vågat tro och chansa på drömmen om Europa, om ett bättre liv för sina barn, men genom falska löften sett den drömmen bytas ut mot tårgas i ett ingenmansland.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Tomas Tobé i Svenska Dagbladet 21-11-23: "Verklighetsfrämmande från Bah Kuhnke" (Extern länk)
Alice Bah Kuhnke i Svenska Dagbladet 21-11-30: "Tobés politik är samma som orsakat haveriet" (Extern länk)
How the Legacy of the 2015-2016 "Refugee Crisis" is Affecting Afghans
Francesca Spinelli
Long treated as "second-class refugees", Afghans are today wondering how much they can count on support from the European Union. Ever since the Taliban took power and the evacuation operations ended, European governments seem to have a single priority: limiting the movement of potential Afghan asylum seekers. Despite local shows of support for their resettlement, routes for legally and safely reaching the EU remain few and far between.
"One of my clients wants to bring her mother and sister, who are trapped in Afghanistan, to Belgium. Her sister was a midwife specialising in post-abortion care. I submitted a humanitarian visa request for this case on 25 August. Apart from an automatic confirmation of receipt, I haven't received any response. The authorities act as if it's not urgent." That is the damning assessment of Belgian lawyer Selma Benkhelifa, a member of the Progress Lawyers Network.
The Taliban's swift seizure of power, completed on 15 August 2021, left millions of Afghans, especially women, in an extremely vulnerable position. Those who managed to flee the country in the evacuation that ended on 31 August left a country descending into chaos behind. Indeed, as the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR) describe a "humanitarian crisis" on top of the effects of over "40 years of conflict, as well as increasing natural disasters, chronic poverty, and food insecurity". With every passing day, the situation becomes ever more horrific: malnutrition is worsening, the health system is collapsing, the economy is paralysed. The UNHCR initially said it expected up to half a million more Afghan refugees between now and the end of the year, but that did not factor in the determination of neighbouring countries - principally Pakistan and Iran - to discourage these mass movements of people.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Carsten Jensen: Europas flyktingfria stater kan byta namn till taggtrådsstaterna
"Människor på flykt" har blivit ett uttryck politiker helst undviker. I stället talar de om migranter eller "illegala migranter", absurda begrepp som gör förbrytare av desperata människor. Författaren Carsten Jensen skriver om hur våldet börjar i språket.
Språket har vi för att kunna kommunicera, samarbeta, förstå och leva oss in i varandra. Språket har vi också av motsatta skäl, för att kunna förminska, ignorera, skada, avhumanisera eller kanske till och med slå ihjäl varandra.
Det är inte bara lagen som styr hur vi behandlar andra. Det gör också språket. Om vi talar om en bestämd grupp människor uteslutande i nedsättande ordvändningar blir det också lättare att tillfoga dem skada. Våld börjar i språket.
Ta ett uttryck som "människor på flykt". Det är ett så obekvämt uttryck. Det inbjuder till besvärlig inlevelse. Vi kan se dem framför oss, en far och en mor som håller sina barn i handen eller kanske bär dem på armen. Resväskan med de sista ägodelarna har de för länge sedan varit tvungna att göra sig av med. Krafterna räckte inte längre till. Nu går de ensamma längs en väg, men det är inte vår herre som vägleder dem. Vår herre har för länge sedan vänt dem ryggen.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Border enforcement amid humanitarian crisis in Afghanistan
Just one day after Kabul fell to the Taliban, German chancellor hopeful Laschet claimed "2015 cannot be repeated". What happened in 2015 has been interpreted in various ways. However, what happened afterwards is more important. While, in the late summer of 2015, we witnessed a brief moment of actually existing legal entrance routes for people trying to apply for asylum in Europe, the access to these routes from autumn on became more restricted every day. First only specific nationalities where allowed to pass, then the number of individuals who could pass was reduced each day - until finally around 13,000 people were stranded in Idomeni in Northern Greece in a massive, chaotic camp in March 2016. The borders were sealed, Fortress Europe re-erected, all legal routes denied. Since then, the EU has not only not provided any legal entrance routes, but has enforced borders and surveillance and criminalized irregular migration in order to make it impossible for people to succeed in overcoming the system.
Now, with a new humanitarian crisis in Afghanistan, there won't be another 2015, because the EU and Frontex are far better prepared than they were in 2015. In an interview given to Reuters, Frontex CEO Leggeri said that the agency is closely surveilling what is going on not only in Afghanistan but also in neighbouring countries. He said the EU is much better now at returning people as well as assessing the nationality of people who might claim to be Afghans.
Meanwhile, human rights activists are following the rhetoric of the EU towards the Taliban regime with great concern. Instead of the EU providing safe and legal entrance routes, many fear that it is only a question of time before the issue of deportations to Afghanistan will be on the table again. In the last decade, 70,000 people were deported from the EU to Afghanistan.
Nick Buxton, a researcher at the Transnational Institute has said:
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Sex år efter flyktingkrisen 2015 låter EU som en kör ledd av Viktor Orbán
Annika Ström Melin
Det gjordes många misstag under flyktingkrisen 2015. Men EU:s omsvängning har gått för långt.
Nu försöker politiker i EU bräcka varandra med att vara den som säger mest och tydligast nej till att ta emot flyktingar från Afghanistan. Det är så plågsamt att lyssna.
Danmarks invandringsminister Mattias Tesfaye verkar inte vara det minsta besvärad över att delta i denna makabra politiska budgivning. Tillsammans med sina kollegor från Österrike och Tjeckien har han bildat en benhård nejsägarallians.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Att påstå att EU närmar sig ett nytt 2015 är inget annat än populism
EU:s medlemsländer måste ta ansvar och säkerställa omedelbara evakueringar och humanitära visum för att hjälpa människor att fly från talibanernas förföljelse, skriver Alice Bah Kuhnke, EU-parlamentariker för Miljöpartiet.
Bilderna från flygplatsen har etsat sig fast på mångas näthinnor. De människor som av desperation och rädsla valde att hellre klamra sig fast på lyftande flygplan och falla mot döden än att stanna kvar när omvärlden lämnade Afghanistan. Flickor och kvinnor, journalister och människorättskämpar är särskilt utsatta.
De senaste 20 årens tydliga framsteg inom demokratin, jämställdheten och samhällsutvecklingen i Afghanistan är i fritt fall. Samtidigt pågår intensiva diskussioner i EU om eventuella konsekvenser av det våldsamma maktövertagandet. Röster höjs om att aldrig mer "upprepa misstagen från 2015", och visst var situationen ansträngd. Men ett ensidigt fokus på hur situationen i Afghanistan ska drabba EU, hur medlemsländerna ska skydda sina gränser och bygga allt högre murar mot omvärlden är ryggradslöst och hjälper inte den afghanska befolkningen.
Att påstå att EU närmar sig ett nytt 2015 är inget annat än populism genom att spela på den våg av främlingsfientlighet som medvetet piskas upp av främst moderater och sverigedemokrater. Det finns ingenting som talar för att en liknande situation är i antågande.
Förra veckan fick vi i EU-parlamentets utskott för medborgerliga fri och rättigheter rapporter från ansvarig myndighet och expertrådet ECRE, European Council on Refugees and Exiles. De visar att till och med en osannolik utveckling, där 50 procent fler människor tar sig från Afghanistan till EU jämfört med 2019, ändå vore fullt hanterbar för EU och dess medlemsländer. Att sprida panik om en ny flyktingvåg likt 2015 är med andra ord både oseriöst och orealistiskt.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Europa måste få fler migranter utvisade
Tomas Tobé: Orimligt att inte ens var tredje utvisad återvänder till sitt hemland
Varje år fattas fler än 500 000 utvisningsbeslut inom EU, men färre än var tredje person återvänder faktiskt till sitt hemland.
Det är inget mindre än ett enormt misslyckande, och ett stort ansvar vilar på Sveriges EU-kommissionär Ylva Johansson och medlemsstaterna. Det är uppenbart att den europeiska återvändandepolitiken nu kraftigt behöver förstärkas och fler migranter behöver återvända.
EU:s revisionsrätt - motsvarighet till Riksrevisionen - konstaterade nyligen i en färsk studie att EU:s återvändandepolitik är mycket ineffektiv och snarare uppmuntrar till ekonomisk migration.
Det är naturligtvis inte rimligt att endast 30 procent av de som fått ett utvisningsbeslut faktiskt återvänder.
Även i Sverige har både Riksrevisionen och Delegationen för migrationsstudier pekat ut brister i den svenska invandringspolitiken och hur spårbyte, gymnasielag och olika amnestier försvårar myndigheternas arbete att verkställa utvisningsbeslut.
Ska Sverige och Europa klara av att vända sina stora segregationsproblem behöver den ekonomiska invandringen minska. Det är inte hållbart att söka sig till Europa blir en permanent lösning på världens orättvisor.
I stället krävs det ett större fokus på det förebyggande arbetet och att minska grundorsakerna till migration. Det handlar bland annat om att främja respekten för demokrati och rättsstatens principer, bidra till konfliktlösning samt att investera i ekonomisk tillväxt och hållbar utveckling.
Av de 80 miljoner människor som enligt FN:s flyktingorgan är fördrivna från sina hem befinner sig den största majoriteten i sina egna hemländer eller i grannländer.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Alice Bah Kunke i Aftonbladet 21-09-21: Bistånd ska inte gå till att stoppa flyktingar (Extern länk)
The first steps of Frontex accountability
Implications for its legal responsibility for fundamental rights violations
Mariana Gkliati, Assistant Professor, Radboud University
On 15 July, the Frontex Scrutiny Working Group (Scrutiny Group) of the European Parliament's LIBE Committee published its report on the alleged involvement of Frontex in fundamental rights violations at the external borders.
Frontex welcomed the report and its conclusions which, according to the agency, 'reaffirmed that there is no evidence of the Agency's involvement in any violation of human rights.
However, a closer look at the report would indicate that this is only part - if at all - of the story. The comments in this contribution aim to discuss the Scrutiny Group's findings within the legal framework and their implications as to the agency's legal responsibility for fundamental rights violations.
A background of enhanced powers and serious allegations
The Scrutiny Group was established in March 2021. Its first four months were dedicated to a fact-finding investigation to establish the truthfulness of the allegations of violations and gaps in the agency's internal mechanisms.
This investigation was the crown jewel of a series of accountability initiatives that have been launched in the last months, including own-initiative investigations by the EU Ombudsman, the EU Court of Auditors, and OLAF, the EU Anti-fraud Authority. This unprecedented activation of judicial and non-judicial initiatives was sparked by the latest extensive expansion of the agency's mandate in 2019 and a series of media reports towards the end of 2020 regarding the involvement of the agency in well-documented pushback operations by the Greek Coast Guard.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Erik de la Reguera: Det krävs mer än ord för att skydda flyktingarna
Det är upp till bevis nu för de västledare som talar om att ge skydd till konstnärer, forskare, tolkar och afghanska kvinnor.
De har haft 20 år på sig att skapa legala vägar för flyktingar, men inte gjort mycket mer än att bygga högre murar.
Kan den här krisen hanteras annorlunda?
Bilderna från flygplatsen i Kabul talar sitt tydliga språk.
Människor som desperat vill ta sig ut ur Afghanistan.
Men som i de flesta fall inte tillåts resa.
Några hundra lyckades i söndags kväll ta sig ombord ett amerikanskt transportflygplan med destination Qatar. Men det var ett undantag.
Ett afghanskt pass gav helt nyligen visumfri inresa i fyra länder i världen, enligt Passport Index. Samtidigt kan en svensk resa visumfritt till 103 länder.
Även i normala fall är det alltså svårt, för att inte säga omöjligt, för en afghan att ta sig till Europa på laglig väg.
Nu är västländernas ambassader i Kabul stängda. Enda platsen där några västdiplomater finns kvar är på flygplatsen. Om du har varit anställd av en västmakt har du kanske en chans där.
Annars återstår bara att resa utan tillstånd, med en smugglare. Och då är det ofta landvägen som gäller.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Mainstreaming the far right: The wrong lesson from Afghanistan
How the fear of refugees trumps Europe's foreign policy ambitions.
Deport, deport, deport - as the Taliban were entering Kabul, Austria's Federal Minister of the Interior Karl Nehammer reiterated this mantra in an interview with the newspaper Kleine Zeitung.
"We have to deport as long as possible," he said.
Nehammer's insistence on deportation has less to do with the news from Afghanistan than it has to do with Austrian - and indeed European - politics. Under the leadership of Chancellor Sebastian Kurz, the Austrian conservatives (ÖVP) to which Nehammer belongs have moved sharply to the far right on questions of migration in recent years.
And in doing so, they have become a bellwether of mainstream, especially conservative, parties across the Continent, who espouse a defensive, isolationist ideology in opposition to seeing Europe as a global political actor.
As soon as the Taliban took over Kabul and the presidential palace on Sunday, and images emerged of Afghans desperately trying to clammer onto flights out of the country, Nehammer announced his plan to create deportation centers around Afghanistan to take rejected asylum seekers.
His intervention took place just a few days after Afghanistan's (then) ambassador to Austria Manizha Bakhtari was called to the ministry of foreign affairs because she had asked for a ban on deportations to the country. Today, Bakhtari no longer has a country to represent, and Afghanistan's new rulers are unlikely to send a woman to represent them.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Se även:
Daniel Trilling i the Guardian 21-08-18: Fear of refugees must not shape the response to Afghanistan's crisis (Extern länk)
Wolfgang Hansson i Aftonbladet 21-08-20: Rädslan för en flyktingvåg som kanske aldrig kommer (Extern länk)
Ett EU som hycklar kan inte uppfostra diktatorer
Det handlar om åtminstone ett hundratal migranter men kanske ännu fler. De sitter fast i ett ingenmansland i gränsområdena mellan Belarus och Lettland, Litauen och Polen. De tre EU-ländernas gränsvakter släpper inte igenom dem och deras belarusiska motsvarigheter låter dem inte gå tillbaka in i Belarus.
Det handlar om människosmuggling orkestrerad av Belarus diktator Aleksandr Lukasjenko. Den inleddes under sommaren som svar på EU:s sanktioner efter att Belarus hade tvingat ner ett passagerarflygplan för att gripa en oppositionell ombord.
Några tusen personer hade under juni och juli hunnit ta sig över gränsen, i huvudsak till Litauen, varefter det blev stopp. Lettland, Litauen och Polen använder nu systematiskt olagliga "pushbacks" där migranter hindras att ta sig in i länderna och söka asyl.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Shameful statement from extraordinary council meeting on Afghanistan
After an extraordinary meeting of European Ministers, the European Council published its statement on the situation in Afghanistan. The statement begins by mentioning the evacuation of Afghans that collaborated with EU forces (even though several European embassies abandoned their colleagues) and humanitarian aid, then goes on to mention the need for preventing so-called "illegal migration" four times.
Part six of the statement reads, "Based on lessons learned, the EU and its Member States stand determined to act jointly to prevent the recurrence of uncontrolled large-scale illegal migration movements faced in the past, by preparing a coordinated and orderly response. Incentives to illegal migration should be avoided."
Clearly the lesson Europe has learned from the past six years has not been that locking people up in crowded camps and treating them with violence at the border is wrong. Instead, the powers that be are looking to ramp up these operations even further, almost before the last formal evacuation flights even left.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Nykoloniala idéer om flyktingar fungerar inte
"Främlingsfientligt och fullständigt oacceptabelt".
Så beskrev Afrikanska Unionen i ett uttalande i måndags den danska regeringens idé om att flyktingar som anländer till gränsen ska få sina prövningar i Afrika. De som får asyl ska föras till FN:s flyktingläger. Ingen ska släppas in i Danmark.
"Afrikanska Unionen fördömer på starkast möjliga sätt den danska utlänningslagen" heter det vidare, samtidigt som man påpekar att den fattiga världen redan tar ansvar för 85 procent av världens flyktingar.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
"European border control degrades migrants by ruining their life expectations"
An interview with Julien Jeandesboz, expert on border control, about the nature of "zoopolitics", changes to the Eurodac biometric database, the development of the European Travel Information and Authorisation System, and vaccination passports.
Data and artificial intelligence are shaping the future of humanity in ways that the society cannot yet understand . All over the world there are academics, international agencies, banks, research centres and states that have acknowledged the wonders and risks of digitalised and data-based economies, but the downsides of dependence on data storage systems remains a major concern, especially when it comes to migrants' rights. These rapid changes often go unnoticed due to the wide range of regulations and political trends involved in the evolution to digital societies, which nowadays also includes vaccination passports in the new EU post-pandemic travel regime.
One of the most quoted experts on border control and surveillance mechanisms is Julien Jeandesboz, who is currently working at the Université Libre de Bruxelles. In this interview, Jeandesboz talks about the nature of territoriality and the dark side of detention centres, the blurred responsibility to migrants and refugees in the European Union (EU) and the transformation of the Eurodac database from a system for storing data on asylum seekers to an immigration enforcement mechanism. He also discusses how a new regulation in the making will be used to profile visa applicants by applying "information proxies" that could deny someone's ability to reach into European soil.
Jeandesboz strives to understand and explain the complexities of such mechanisms, but his main objective is nevertheless simple: how can we pull these systems' plugs if they are proven to be erroneous, harmful, and inhuman? The expert makes the following analogy: the development of these surveillance mechanisms is comparable to the stockpiling of nuclear weapons by the USA and USSR in the midst of the Cold War.
Is it the state that makes the border or the border that makes the state?
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Rickard Olseke: "EU:s yttre gräns är inte någon annanstans"
"Vi ska inte tillbaka till 2015", säger migrationsminister Morgan Johansson. De senaste veckornas uppmärksamhet kring det ökande antalet asylsökande i Litauen påminner oss om att EU:s yttre gräns även löper genom norra Europa.
Efter tidigare anklagelser mot Turkiet och Marocko beskylls nu Belarus av EU:s ledare för att försöka "utnyttja migranter för politiska syften". Den nuvarande migrationspolitiken har ett högt pris, inte bara för de människor som drabbas genom att utmåla asylsökande som ett hot har EU gjort sig beroende av auktoritära regimer.
I stället för att spela dessa länder i händerna kan EU välja att välkomna människor på flykt och bygga den beredskap som krävs för ett ordnat asylmottagande i en osäker omvärld. EU behöver ett robust asylsystem med ett regelverk som säkerställer säkra och lagliga vägar för att söka asyl, en rättssäker och effektiv asylprövning och en rättvis ansvarsfördelning mellan medlemsländerna.
Hittills har utvecklingen gått i motsatt riktning. Efter flera år av misslyckade förhandlingar presenterade EU-kommissionär Ylva Johansson en ny migrations- och asylpakt den 23 september förra året. Men den harmonisering av medlemsländernas asyllagstiftning som föreslås är inte neutral, den har en riktning. Människor på flykt ska enligt EU-kommissionens ursprungliga förslag från 2016 förmås att "söka skydd på andra platser, till exempel i länder som ligger närmare deras ursprungsländer".
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Se även:
AYS 21-07-14: A Political Battle on the Lithuanian-Belarussian Border (Extern länk)
Hela artikeln
Bawar Ismail: Har danskarna blivit vansinniga?
Danmark lägger om sitt asylsystem och vill skicka flyktingar till mottagarländer i Afrika. Det är inte mindre humanitärt än dagens system.
"En vansinnig dansk idé", stod det att läsa i Aftonbladet efter att det danska Folketinget röstat fram ett nytt asylsystem (1/6).
Förslaget som röstades igenom lades fram av den danska S-regeringen och innebär i praktiken att Danmarks asylprocess flyttas till länder utanför EU. Asylsökanden ska skickas till särskilda mottagningsländer i väntan på besked. Vid beviljad asyl ska flyktingen flyttas vidare till FN:s flyktingläger eller stanna kvar i mottagarlandet. Vid avslag ansvarar det aktuella värdlandet för avvisning av den enskilde.
(...)
Hela artikeln (Extern länk)
Källor: Informationen på denna sida är hämtad från följande källor (externa länkar): EU (kommissionen, ministerrådet, parlamentet och domstolen), Europarådet (mr-kommissionären, domstolen, kommittén mot tortyr), FN:s flyktingkommissariat UNHCR, FN:s kommitté mot tortyr m.fl. FN-organ, Sveriges Radio, SvT, andra svenska media via Nyhetsfilter och pressmeddelanden via Newsdesk, utländska media till exempel via Are You Syrious och Rights in Exile, internationella organisationer som Amnesty International, Human Rights Watch, ECRE, Statewatch och Picum, organisationer i Sverige som Rädda Barnen, Asylrättscentrum, Svenska Amnesty, FARR och #vistårinteut samt myndigheter och politiska organ som Migrationsverket, Sveriges domstolar, JO, Justitiedepartementet m.fl. departement och Sveriges Riksdag.
Bevakning: Hjalte Lagercrantz och Sanna Vestin. Sammanställning: Sanna Vestin. Asylnytt är ett ideellt projekt. Sponsring avser prenumerationsavgifter. Tips emottages tacksamt.