fåglar flyger

ASYLNYTT

Aktuellt nyhetsbrev

Fridh advokatbyrå

Sponsrad av Fridh Advokatbyrå

ARKIV:

Nya regler och lagförslag

Flyktinggrupper, landpraxis

Gränser: passage och hinder

Mottagande av asylsökande

Asylutredning och procedur

Skäl för och emot tillstånd

Tvång, hot och deportationer

Papperslösa, gömda, utvisade

Stöd och solidaritet

EU:s flykting- och gränspolitik

Allmänt om migration, statistik

Integration och uppföljning

Debatt och partipolitik

Kultur, personer, diverse

Flyktinggruppernas Riksråd, FARR

menybox Asylnytt startsida Praxisnotiser Kalender FARR:s hemsida

Asylnytt - Arkiv

Skäl för och emot uppehållstillstånd, enskilda fall

Betydelsen av ID-handlingar och pass

Information från myndigheter och organisationer

Länk till pressklipp


Arkivet har startat om och saknar material från perioden 180119 - 180513

Arkiveringsdatum 190415:

Migrationsverket 19-04-09:

Somalia - Folkbokföring, medborgarskap och identitetshandlingar till sidans topp

/Migrationsverkets center för landinformation, Lifos, har tagit fram en rapport om folkbokföring, identifiering, pass, korruption mm i Somalia.

Utdrag, inledning:/

Förevarande rapport fokuserar på utfärdande av id-kort och pass i Somalia. Rapporten är främst baserad på information inhämtad under Lifos utredningsresa till Nairobi i Kenya och till Somalia i oktober 2018. Lifos samtalade i ämnet med myndigheter i Mogadishu, Garowe och Hargeisa i Somalia, samt med somaliska ambassaden i Nairobi, Kenya. Lifos har i mars 2019 även haft en telefonintervju med Somalias ambassad i Bryssel, Belgien. Syftet med rapporten är främst att belysa hur utfärdandeprocessen av id-kort och pass går till, samt vilket underlag som finns när somaliska myndigheter beslutar om en ansökan ska beviljas eller inte.

/Utdrag ur kommentar rörande pass:/

Passmyndigheten i Garowe uppgav att vid utlämnandet av passet kontrolleras fotografiet liksom andra uppgifter i passet mot passinnehavaren. Samtidigt finns uppgifter att ett ombud kan hämta ut passet. Lifos noterar att kontroll av fotografi och övriga uppgifter i passet inte rimligen kan göras när ett ombud hämtar ut passet och att det således inte görs i samtliga fall av passutlämningar.

Lifos noterar att vid flera tillfällen när våra samtalspartner talat om att verifiera vem personen är i ansökningsprocessen om pass har de uttalat att det handlar om att konstatera att personen är somalisk medborgare. Det förefaller för Lifos som att frågan att fastställa vem den somaliska medborgaren är har underordnad betydelse i förhållande till att fastställa medborgarskapet.

/Utdrag ur kommentar rörande korruption:/

Lifos noterar att trots att det finns ett arbete för att bekämpa korruption har korruptionen varit mycket utbredd under lång tid i Somalia, och för 2018 bedömde Transparancy International att det var världens mest korrupta land.

Hämta dokumentet (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190326:

Asylnytt 19-03-00:

Migrationsdomstol ber EU-domstolen avgöra identitetskrav vid förlängt tillstånd till sidans topp

Målet gäller en person vars identitet ansågs styrkt när han ansökte om uppehållstillstånd från hemlandet på grund av anknytning till sin hustru som är svensk medborgare. När uppehållstillståndet skulle förlängas visade det sig att mannen uppträtt i flera identiteter och dessutom hade utvisats från Norge på grund av brott. Hans identitet ansågs inte längre styrkt. Migrationsverket avslog ansökan eftersom uppehållstillstånd på grund av anknytning kräver styrkt identitet, i enlighet med Schengenregler. I en inlaga till EU-domstolen beskriver migrationsdomstolen nu turerna kring "nya gymnasielagen" och Migrationsöverdomstolens slutsats att kravet på styrkt identitet bara gäller vid inresa till Schengenområdet. Första frågan som nu ställs till EU-domstolen är om schengenreglerna hindrar medlemsstaterna att bevilja uppehållstillstånd som inte beror på skyddsskäl eller humanitära skäl, när identiteten är oklar. De övriga frågorna rör om staterna kan ha egna sådana regler eller göra undantag. (Källor Infotorg Juridik och förvaltningsrätten i Malmö.)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 190302:

Asylnytt 19-03-02:

Migrationsöverdoms: Skyddsskäl ska prövas även om identiteten inte gjorts sannolik till sidans topp

Den asylsökande hade arbetat i en myndighet i sitt hemland. Han sökte asyl då han befarade förföljelse efter att ha bevisat korruption i myndigheten. Migrationsverket ansåg till en början att han åtminstone gjort sin identitet sannolik även om han inte kunde styrka den. Han fick avslag på grund av brist på bevis för berättelsen. Domstolsförhandlingen rörde sig mycket kring identiteten, vad som hänt med mannens id-handlingar mm. Domstolen bedömde att han inte ens kunde göra sin identitet sannolik. Eftersom hotet var riktat mot en person med denna identitet fick han avslag då han inte kunde visa att han var den personen. Migrationsöverdomstolen påpekar att identiteten kan ha olika stor betydelse i olika situationer, från att skyddskälen helt hänger på identiteten till att alla som kommer från ett visst land behöver skydd. Däremellan finns många fall där delar av identiteten spelar roll (såsom etnicitet eller ålder) eller där identiteten är en av de avgörande faktorerna. Migrationsöverdomstolen har i flera tidigare ärenden behandlat skyddsskäl trots att identiteten inte kunnat göras sannolik. Bedömningen blir att migrationsdomstolen inte haft skäl att avslå enbart på denna grund, i synnerhet när identiteten godtagits i lägre instans. Målet återförvisas till migrationsdomstolen.

Domen i sin helhet har senare publicerats av Migrationsverket tillsammans med ett referat.

Hämta referat MIG 2019:1, mål nr UM 1349-18 (Extern länk)

Läs Migrationsverkets referat och hämta domen (Extern länk)

TT / Sveriges Radio 19-02-28: Asyl kan ges utan att identiteten är sannolik (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Arkiveringsdatum 180702:

Asylnytt 18-07-02:

Migrationsverket publicerar nytt ställningstagande om klarlagd identitet och pass till sidans topp

Det nya ställningstagandet SR 22/2018 ersätter motsvarande ställningstagande för två år sedan, SR 44/2016. Dokumentet innehåller vägledning i frågor om bevisprövning, vilka dokument som kan användas för att styrka identitet, prövningsordningen i anknytningsärenden, möjlighet till bevislättnad och användning av DNA-test etc. Resehandlingar och främlingspass behandlas. Det nya ställningstagandet är betydligt utförligare än det tidigare. Ett exempel på detta är att innebörden av en proportionalitetsbedömning tas upp i många sammanhang. Stort utrymme ägnas också åt de olika beviskrav som gäller i olika typer av ärenden. Ställningstagandet innehåller även referenser till den nya förvaltningslagen som gäller sedan 1 juli. Vissa tillägg har gjorts, till exempel att det enligt Migrationsöverdomstolens praxis sedan i våras kan finnas situationer då en anhörig inte bör hänvisas till ambassad med hänsyn till anknytningspersonens flyktingskap. Ställningstagandet innehåller ett stort antal vägledande domar rörande klarlagd identitet eller passkravet.

Hämta dokumentet SR 22/2018 (Extern länk)

 till innehållsförteckningen innehåll

Källor: Informationen på denna sida är hämtad från följande källor (externa länkar): EU (kommissionen, ministerrådet, parlamentet och domstolen), Europarådet (mr-kommissionären, domstolen, kommittén mot tortyr), FN:s flyktingkommissariat UNHCR, FN:s kommitté mot tortyr m.fl. FN-organ, svenska media via Eniro och pressmeddelanden via Newsdesk, utländska media främst via I Care och IRR, internationella organisationer som Amnesty International, Human Rights Watch, ECRE, ENAR, Statewatch, Noborder och Picum, organisationer i Sverige som Rädda Barnen, Röda Korset, Svenska Amnesty, FARR, Rosengrenska och InfoTorg Juridik (betaltjänst) samt myndigheter och politiska organ som Migrationsverket, Sveriges domstolar, JO, Justitiedepartementet m.fl. departement och Sveriges Riksdag.

Bevakning: Josefin Åström, Hjalte Lagercrantz, Karin Nilsson Kelly, Sanna Vestin. Sammanställning: Sanna Vestin. Asylnytt är ett ideellt projekt.